Myxomatose & VHS

Waarom is het vaccineren van onze konijnen zo belangrijk?

Myxomatose en Viraal Haemorrhagisch Syndroom (VHS) zijn 2 ernstige (maar te voorkomen) besmettelijke ziektes bij konijnen.

Myxomatose wordt veroorzaakt door een virus. Er zijn bij deze ziekte verschillende symptomen namelijk:

–          Dikke, vochtige zwellingen rond kop en snuit

–          Slaperige ogen

–          Opgezwollen lippen

–          Zwellingen in het oor

–          Zwellingen rond de anus en geslachtsdelen

Binnen een paar dagen kunnen de zwellingen rond de ogen zo heftig zijn dat de konijnen er blind van kunnen worden. Eten en drinken wordt door de zwellingen steeds moeilijker. Met deze ziekte kunnen de konijnen binnen 2 weken overlijden.

VHS wordt idem door een virus veroorzaakt. De meeste konijnen die besmet zijn met het VHS sterven zeer snel, zonder dat er sprake is van zichtbare ziekteverschijnselen. Ze hebben wel eerst een periode van lusteloos en sloom zijn. Bij konijnen die langer blijven leven kunnen de symptomen sterk variëren. Mogelijke symptomen zijn koorts, bloederige afscheiding uit de neus en stuiptrekkingen, waarna het konijn in een dodelijke coma komt.

Welke konijnen lopen risico?

Alle konijnen kunnen met myxomatose en VHS worden besmet. Het maakt dus niet uit of het konijn nu altijd binnen is of buiten.

Hoe worden deze ziektes verspreid?

Myxomatose wordt vooral overgebracht door bloedzuigende insecten. Dit kunnen muggen en vlooien zijn. Ook kan het virus verspreid worden door direct contact met (wilde)konijnen.

VHS

Het VHS virus kan ook overgebracht worden door direct contact met stekende insecten of besmette wilde konijnen. Dit virus kan ook maanden overleven in de omgeving. En zo kan dit uw konijn besmetten via het groenvoer, stro, hooi of besmette kleding.

Hoe snel worden de konijnen ziek?

Bij Myxomatose duurt het ongeveer 5 t/m 14 dagen voor dat de symptomen van de ziekte zichtbaar worden. Daarnaast gaat het bij het VHS virus veel sneller, de konijnen sterven meestal 2 t/m 3 dagen nadat ze geïnfecteerd zijn met het virus. Bij veel besmette konijnen worden voorafgaand aan hun plotse overlijden gaan duidelijke symptomen gezien.

Wat is de overlevingskans voor konijnen die besmet zijn?

Konijnen kunnen myxomatose overleven, alleen is deze kans vrij klein. Over het algemeen leidt een myxomatose infectie binnen 2 weken tot het overlijden van het konijn. De beste behandeling van deze ziekte is een hoge omgevingstemperatuur, antibiotica en een goede verzorging. Ook moet de pijn bestreden worden door middel van pijnstillers. Slechts 10% overleeft een infectie.

Bij konijnen die besmet zijn met het VHS virus is een behandeling meestal niet mogelijk wegens het snelle en dodelijke verloop.

Hoe kunnen deze ziekte bestreden worden?

–          Voorkom contact met wilde konijnen

–          Voorkom zoveel mogelijk contact met muggen en vlooien

–          Tegen vlooien kunt u sprays of druppels gebruiken. De bestrijding van muggen is moeilijker hiervoor kunt u insecten werende strips en netten gebruiken. Ook droge bodembedekking helpt muggen te bestrijden.

–          Vaccineer uw konijn tegen beide ziekten

Er is een vaccin waarmee u uw konijn slechts 1 keer in het jaar hoeft te enten.

Wilt u uw konijn laten vaccineren? Dat kan! Bel ons gerust om een afspraak te maken